TYPES NETWORK MAINTANANCE

CORRECTIVE 

*Definisi 
 Penyelenggaraan pembetulan ditakrifkan sebagai penyelenggaraan yang dilakukan untuk mengembalikan peralatan kepada keadaan operasi asal. 

*Fungsi 

 Berfungsi sebagai pembetulan atau pemulihan untuk mengembalikan fungsi asal apabila berlaku kerosakan atau kegagalan pada sesebuah peralatan.

*Penyelenggaraan pembetulan yang dirancang   Penyelenggaraan pembetulan yang dirancang hasil daripada pelan penyelenggaraan yang dijalankan untuk kegagalan. Dalam kes ini, pasukan penyelenggaraan telah memutuskan bahawa peralatan tertentu akan diservis apabila ia rosak.

*Penyelenggaraan pembetulan yang tidak dirancang

Penyelenggaraan pembetulan yang tidak dirancang biasanya disebabkan oleh pecahan yang tidak dijangka.

*Pembaikan dilakukan kerana adanya kerosakan yang berlaku akibat tidak dilakukan preventive   maintanance dan walaupun telah dilaksanakan,peralatan yang ada tetap rosak bila sampai waktunya.




PREVENTIVE 

*Definisi
Penyelenggaraan pencegahan adalah penyelenggaraan yang kerap dilakukan pada peralatan untuk mengurangkan kemungkinannya gagal. Ia dilakukan semasa peralatan masih berfungsi supaya ia tidak merosot tanpa diduga.

* Fungsi 
Bertujuan untuk mencegah kerosakan dan kegagalan. Juga untuk memelihara dan meningkatkan keboleh percayaan peralatan
*Terdapat beberapa langkah yang harus dibuat dalam proses penyelenggaraan pencegahan iaitu, PC Scan Disk, Clean Disk, Disk Defragmentar dan membuat Windows Update.

Comments

Popular Posts